معماری و شهر سازی

به نام یگانه معمار هستی

معماری و شهر سازی

به نام یگانه معمار هستی

کاخ سروستان دارای قدیمی‌ترین گنبد آجری کشور

کاخ سروستان فارس



مجموعه کاخ سروستان که قدیمی‌ترین گنبد آجری کشور را در خود جای داده است در زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده است.
کاخ سروستان در استان فارس و در 9 کیلومتری جنوب شهر سروستان در دشتی وسیع جای گرفته است. این کاخ از سنگ و گچ و در زمان بهرام گور ساخته شده است.
طی دو سال گذشته در این مجموعه مطالعات و تحقیقات مختلفی انجام شده است که طی آنها کاوشگران توانسته‌اند بناها، بقایای معماری و آثار از دوران اسلامی و ساسانی را شناسایی کنند.
این بنا که از باشکوه‌ترین کاخ‌های ساسانی است در آن زمان مقدس بوده است. بخش‌های مختلف این بنا شامل یک ایوان ورودی و گنبدی در مرکز و حیاط است. این کاخ نسبت به دیگر بناهای این دوره از فن معماری و پلان‌های پیچیده و کامل‌تری برخوردار است.

آخرین بررسی‌های باستان‌شناسی در مجموعه کاخ سروستان نشان داد؛ این مجموعه ساسانی در دوره اوج شکوه خود حدود 30 هکتار وسعت داشته است.
مجموعه کاخ سروستان که قدیمی‌ترین گنبد آجری کشور را در خود جای داده است در زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده است.
«امیر پیروز دقوقی»، مدیر پروژه کاخ سروستان در مورد بررسی‌های جدید و شناسایی وسعت این مجموعه گفت: «کارشناسان و باستان‌شناسان در آخرین بررسی‌ها و کاوش‌هایی که در مجموعه کاخ سروستان انجام داده‌اند؛ توانستند بخش‌هایی از حصار و دیوارهای این مجموعه باستانی را کشف کنند.»
کشف این حصارها و دیوارها از وسعت 30 هکتاری این مجموعه، خبر می‌دهد. دقوقی در همین رابطه گفت: «پیش از انجام بررسی‌ها و کشف بقایای جدید کاخ سروستان؛ کارشناسان تصور می‌کردند وسعت این محوطه باستانی بیش از چند هکتار نباشد اما کشف آثار جدید بر اهمیت و وسعت این محوطه‌ها افزود.»
به گفته این باستان‌شناس، شناسایی دقیق وسعت این محوطه علاوه بر این که می‌تواند کاوش‌ها و حفاری‌های آینده را سامان‌دهی کند؛ می‌تواند اطلاعاتی را در مورد ساختار و معماری اصلی این مجموعه در اختیار باستان‌شناسان قرار دهد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد