معماری و شهر سازی

به نام یگانه معمار هستی

معماری و شهر سازی

به نام یگانه معمار هستی

نقش رنگ در معماری

یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد ، بررسی تأثیر متقابل رنگ ها است . جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند . معکوس کردن این ترتیب طبیعی ، ناسازگاری رنگی به بار می آورد.هر رنگ دارای سه صفت یا سه بُعد دیداری مستقلا ً تغییر پذیر است : فام ، درخشندگی و پرمایگی

  • فام ، صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسله ی رنگی ( از قرمز تا بنفش) – معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی – مشخص می کند قرمز ، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ها هستند ، رنگ های اصلی نیز نام گرفته اند . فام های ثانویه عبارتند از : نارنجی ، سبز و بنفش که که از اختلاط مقادیر مساوی از دو فام اولیه حاصل می شوند . فام های ثالثه از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند : زرد- نارنجی( پرتقالی) ، نارنجی- قرمز ، قرمز- بنفش ( ارغوانی) ، بنفش- آبی ( لاجوردی) ، آبی- سبز (فیروزه ای) ، سبز- زرد (مغز پسته ای) . دوازده فام نامبرده را با ترتیبی معین در چرخه ی رنگ ، نشان می دهند . در چرخه ی رنگ ، فام های ثانویه و ثالثه ای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند ، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنارهم ساده ترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند .مادامیکه این رنگها با رنگهای خالص سفید و سیاه ترکیب شوندایجاد بیشماری از رنگها و سایه های مختلف مینمایند
  • درخشندگی، دومین صفت رنگ است و درجه ی نسبی تیرگی و روشنی آن را مشخص می کند(غالبا ً نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار می برند) . معمولا ً درخشندگی رنگ های فام دار را در قیاس با رنگ های بیفام می سنجند . در چرخه ی رنگ ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی ( معادل خاکستری تیره ی نزدیک به سیاه) را دارد .
  • پرمایگی (اشباع)، سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام آن را مشخص می کند ( گاه واژه ی شدت را در این مورد به کار می برند ) . فام های چرخه ی رنگ صد در صد خالص اند ولی در طبیعت به ندرت می توان فام خالصی یافت . همچنین ، کمتر رنگیزه ای حد اشباع فام مربوطه در چرخه ی رنگ را داراست .رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم میکند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد.
  • دیوارها و پیش زمینه های روشن

    رنگ های سرد ، مختصر کاهش در دمای بدن نگرنده ایجاد می کنند و رنگ های گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن می شوند . به لحاظ بصری ، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند.

  • پنجره ها و مبلمان با زمینه رنگ و سایز متوسط

    در مبلمان و پنجره هائی با سایز بزرگ شاهد ان خواهیم شد که رنگ انها با یکدیگر مخلوط خواهد شد و از لحاظ تآثیر گذاری بر محیط غالب خواهند شد ثبات از بین خواهد رفت و تلویحآ نوعی تکان بصری ایجاد خواهد نمود.با مبلمان وپنجره های متوسط و با رنگی متعادل و متوسط خواهیم توانست ترکیب بندی با ثبات داشته باشیم. هر ترکیب بندی را میتوان کارآمد دانست به شرط این که عناصر صحنه به طور موثر با بینندگان مورد نظر آن، ارتباط برقرار کند. در اغلب موارد، نکته اساسی در شناسایی عناصر کلیدی صحنه نهفته است تا با نظم مبلمان و میزان نور ، آنها را از دل سایر عناصر تصویری متفرقه، بیرون بکشید. همین اشیاء مزاحم، صحنه ها را مخدوش میکنند و همچنین،بهتر است به جای تمرکز زیاد روی جزییات خیلی خاص، تنها روی ساختار کلی صحنه تمرکز کنید. چرا که تاثیر آنها در مقابل ترکیب بندی عمومی، بسیار سطحی است.

  • ملحقات تیره

    از این رو چشمان شما به سمت رنگ تیره تر کشیده میشوند و شما در روشی قادر خواهید بود ملحقات واثاثیه ها را نظم دهید تا هادی دید وکیفیت بصری روان باشند.

  • به نظر شما کدام تصویر بهتره؟؟

  • شماره ۱ 

  • شماره۲

  • شماره۳

  • شماره۴

  • شماره۵

  •  

  • شماره ۶

نظرات 10 + ارسال نظر
امیر 20 شهریور 1385 ساعت 08:11 ب.ظ http://www.mohandesie-tamadon.blogfa.com

ممنون که نظر دادی ولی شما به چه اجازه ای ما رو لینک کردی من یادم نمیاد اجازه داده باشم نمیدونم شاید همکارم اجازه داده باشه من از دست شما شکایت میکنم من شمارو به دادگاه میکشم اصلن من خسارت میخوام لینک کردم ما کلی مرحله داره این که نشد کار هرکی بیاد مارو لینک کنه شما اول باید درخواست میدادی ما میومدیم از وبتون بازدید میکردیم تازه شاید قبول کنیم یا نکنیم .................................................................................................................................................................................................................ببخشید شوخی کردم خیلی خوشحال شدیم بنده هم با تبادل لینک موافقم
موفق باشین بابای




محمد 21 شهریور 1385 ساعت 10:16 ق.ظ http://memaranjavan.blogfa.com

سلام دوست عزیز
وبلاگت واقعا عالیه ممنون که لینک دادی
من هم به شما لینک میدم
امیدوارم باز هم به ما سر بزنی

محمد 21 شهریور 1385 ساعت 10:30 ق.ظ http://memaranjavan.blogfa.com

دوست خوبم
عکس های منطقه پاسارگاد مربوط به پس از آبگیری سد سیوند میباشد نه حالا
ممنون میشم بازم سر بزنی

مجتبی محمدظاهری 25 شهریور 1385 ساعت 12:21 ق.ظ http://shema.blogfa.com/

سلام

وبلاگ خوبی دارین

یه سر به من بزنید

اسی 28 شهریور 1385 ساعت 07:32 ب.ظ http://esmaeilahmadi.blogfa.com

سلام
من نظر نمیدم چون وبلاگ شما تخصصیه
حالا اگه امر میکن یچشم:
خیلی خفنه!!!
ای ول!!!

رسول 31 شهریور 1385 ساعت 10:05 ق.ظ http://totanj.blogsky.com

به نظر من عکس شماره ۳ خیلی قشنگه. می دونی دیدن این مناظر یا حتی زندگی کردن توشون رو خیلی دوست دارم ولی مغزم تو طراحی این ها به معنی واقعی کلمه تعطیله!!!

MED 8 مهر 1385 ساعت 02:01 ق.ظ http://www.parseh-mp.blogsky.com

وبلاگت نسبت به گذشته به پر مفهوم تر شده . تبریک .
من عکس شماره ۴ رو بیشتر میپسندم .

علی 14 مهر 1385 ساعت 11:47 ق.ظ http://alishar.blogfa.com

چقد دیر رسیدم
عجب وبلاگ جالبی دارین
خسته نباشین

مریم 21 آبان 1385 ساعت 03:25 ب.ظ

خیلی ویلاگ جالبیه من عاشق عکس شماره ۳ هستم امیدوارم همیشه تو کاراتون موفق باشید

ملیحه 15 دی 1386 ساعت 01:21 ب.ظ

به نظر من تصاویر ۵و۶ از همه متعادل ترند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد